Are Process Companies Ready to Drive Down Water Costs?

Con meno di 12 mesi per andare prima di un ulteriore deregolamentazione del mercato dell'acqua entrerà in vigore in Inghilterra, le aziende di processo devono essere pronti a cogliere l'opportunità di ridurre i costi, spiega Nick Simpson, Direttore Marketing e Comunicazione di SUEZ trattamento Solutions UK.

A partire da aprile 2017 mercato dell'acqua per l'Inghilterra seguirà il modello già in funzione in Scozia, e consentirà alle aziende (utenti di acqua non domestici) di tutte le dimensioni di scegliere il proprio fornitore di servizi idrici. Questo è più o meno allo stesso modo in cui le aziende hanno in questi ultimi anni stato in grado di guardarsi intorno per la migliore offerta di energia provenienti da diversi fornitori.

In principle, this offers considerable opportunity for companies across the process sectors to cut their water costs, eliminate inefficiencies, reduce the complexity of sourcing across multiple sites and explore ways of reducing consumption. Process applications, from oil and gas to food production, use considerable volumes of water, so any potential cost savings will be welcome, as will the opportunity to explore further ways of reducing overall consumption to comply with sustainability targets. Two examples highlight this point: Scotland’s largest petrochemical site in Grangemouth consumes around 50 million litres of water per day – more than the entire city of Edinburgh, while the UK’s 1,400 or so breweries typically use between 60 and 300 litres of water to brew one single pint of beer.

SUEZ Ingegneri

L'aumento della concorrenza

Concorso per i servizi idrici è stato introdotto in Inghilterra nel 2003, quando ad alto volume commerciale (vale a dire non domestici) i clienti che utilizzano più di 50,000 m3 (50 megalitri) di acqua per anno sono stati in grado di scegliere i propri fornitori. Questo programma di licenza di approvvigionamento idrico è stato, tuttavia, portata limitata e non ha introdotto incentivi finanziari realistici o una struttura di mercato adatto per creare una vera concorrenza.

Anche se la soglia in Inghilterra è stato successivamente ridotto a 5,000 m3 (5 Megalitri) all'anno le stesse restrizioni di base hanno continuato ad applicare al mercato. In particolare, con 22 diversi fornitori di acqua regolamentati in tutto il paese, questioni quali la fatturazione non standardizzata, tariffe complesse, bassi livelli di soddisfazione del cliente e costi elevati per le imprese nei rapporti con le transazioni su più siti, sono diventati comuni.

In Scozia, la situazione è diversa. deregolamentazione del mercato acqua è in vigore dal 2008. Di conseguenza, si stima che vi è stato un risparmio di efficienza del valore di oltre £ 43 milioni, con i clienti un risparmio di circa 20 miliardi di litri di acqua e circa 50% delle imprese che prendono la possibilità di rinegoziare gli accordi per i loro servizi idrici e fognari.

The Scottish market structure is relatively straightforward, with the country’s 130,000 non-household customers being able to choose between 16 different suppliers or Licensed Providers. Each of these purchases water and sewerage services at wholesale prices from Scottish Water, which is responsible for maintaining the publically owned water infrastructure (pipes, mains and treatment facilities). The licensing authority is the Water Industry Commission for Scotland, with a separate body, the Central Marketing Agency, being responsible for transferring customer information between retailers and for calculating the wholesale transactions between retailers and Scottish Water.

Il consenso generale è che la deregolamentazione del mercato dell'acqua in Scozia ha avuto successo. Di conseguenza, e sulla base di questa esperienza, il governo in Inghilterra ora propone di eliminare la soglia di consumo per tutti i locali non domestici in Inghilterra in 2017.

Il primo passo verso questo obiettivo è stata l'introduzione della legge sulle acque, che è passato in legge nel 2014. La presente legge ha lo scopo di permettere a tutti i clienti business, più del settore pubblico, organizzazioni di beneficenza e non-profit in Inghilterra, per scegliere il proprio fornitore di servizi idrici e fognari, indipendentemente da dove si trovano nel paese.

The objective is to make it possible for businesses to negotiate the package of services that meets their requirements, in terms of price, efficiency, customer service and support. The Act also makes it easier for water companies to sell and supply water to each other and enables incumbent water or sewerage companies, with the consent of the Secretary of State, to withdraw from the market – the so called ‘retail exit’. Additionally, the Act enables owners of small-scale water storage facilities to sell surplus water to the public supply network.

The organisational market model will be similar to that pioneered in Scotland, with wholesalers selling water to licensed retailers, who in turn supply non-domestic customers with retail services, billing, meter reading and operational information. Wholesalers can also supply operational services direct to their business customers, while a centralised market operator manages the flow of customer and transactional data between the wholesalers and licensed retailers.

Con circa un milione di imprese ammissibili, il mercato inglese è di circa otto volte più grande di quello in Scozia. In Galles, invece, la soglia attuale di megalitri 50 rimarrà in vigore in quanto il governo gallese non ha intenzione di adottare un programma simile di deregolamentazione del mercato dell'acqua.

In 2014, a programme of consultation and planning was put in place to develop and test the appropriate price control frameworks, IT systems and protocols to ensure a successful go-live date in the second quarter of 2017. A key part of the process has been finding ways to centralise and amalgamate multiple data sets, containing customer and supply records from all the current water companies, many of which use dissimilar legacy systems. This work is being managed under the Open Water Programme, which was set up by the Government, drawing together expertise from a variety of key market participants, including Defra, Ofwat, Market Operator Services Ltd (MOSL) and other interested stakeholders.

Materiali SUEZ acqua

Riduzione dei costi e complessità?

In linea di principio, deregolamentazione potrebbe aiutare le aziende a ridurre i costi di processo acqua. In realtà, la situazione è destinata a diventare più complesse prima che le sue prestazioni destinate sono realizzati, con il rischio che molte aziende verranno temporaneamente deviate dalle loro attività di base come l'avvicinarsi della scadenza 2017.

In simple terms, deregulation should allow businesses to reduce the cost of water and sewage services, either through renegotiation with an existing supplier or by transferring to a new one. In practice, there are likely to be some teething problems. For example, companies that operate from multiple sites around England, and which source water from different local water suppliers, might experience problems. There is a risk that pricing structures actually become more complex, rather than more transparent, which may make it difficult for all customers to negotiate worthwhile discounts.

Another concern, however, for process companies is that some water retailers may not understand the demands and challenges of the water requirements for large industrial sites, and therefore may not be able to provide the most appropriate advice or support. It’s also true that, for some companies, the management of water and wastewater has not historically been a priority, so the expertise required to achieve the greatest efficiencies, in terms of the cost for source water, process water utilisation and savings, and wastewater treatment, recycling and disposal, may not exist within each organisation. As a result, preparing for the 2017 deadline, negotiating the best deal and managing this on an on-going basis could add to the overall operating costs.

Nonetheless, to take advantage of the changes in the water market, process companies in England need to develop effective strategies for managing water and wastewater. For many companies, price may only be part of their requirement. They may, for example, place equal or greater value on factors such as single billing for multiple sites, flow monitoring, security of supply, greater water efficiency, enhanced customer or water hygiene services or carbon reduction.

One option is to consider outsourcing the responsibility for water and wastewater treatment, including cost and contract negotiations, to specialised providers, such as SUEZ Treatment Solutions UK. In many respects, this type of outsourcing is no different to that of many other non-core business services such as warehousing, IT or payroll and brings similar advantages – allowing the company to focus on its core process business while delivering cost savings, risk reduction, efficiency gains and, ultimately, a return on the bottom line.

Qualunque sia l'approccio è preso, l'ulteriore deregolamentazione del mercato dell'acqua in Inghilterra offre reali potenzialità per le aziende nei settori di processo. Tuttavia, la data introduzione di aprile 2017 si profila veloce, rendendo i prossimi mesi il momento ideale sia per una revisione strategica delle proprie esigenze idriche e il successivo sviluppo di un acqua a lungo termine e l'ottimizzazione delle acque reflue e il piano di efficienza.

Process Industry Informer

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